En kurs som guidar dig som företagare bland Instagrams

alla möjligheter

Kursen framtagen på initiativ av

Se till att följa FinemangetFeedback på Instagram, för möjlighet att genomföra uppgifter & få feedback på din utveckling!

 
 
 

Del

1

Introduktion

I den här delen får du veta vad Instagram är och hur plattformen har utvecklats sedan den lanserades 2010. Vi berättar lite om de grundläggande funktionerna och hur man som företag kan använda sig av plattformen. Vi berättar också om @finemangetfeedback som stöttar dig längs med vägen.

  • Plattformen & dess funktioner

  • Företag på Instagram

  • Instagram framöver

  • Dela med dig & få feedback

Del

2

Starta en Instagramprofil

I kursens andra del går vi igenom hur du kommer igång med Instagram. Vi pratar om vad som är ett bra användarnamn hur du växlar till ett företagskonto – något som nästan är ett måste om du är ett företag. Vi går också igenom vad du bör skriva i din biografi och när det egentligen är bäst att börja följa andra konton. Delen avslutas med en praktisk övning. 

  • Komma igång

  • Användarnamn

  • E-postadress / telefonnummer

  • Växla till företagskonto

  • Profilbild & biografi

  • Följ andra konton

  • Pratisk övning

del

3

Innehållsstrategi

Innan man som företag börjar kommunicera på sina sociala kanaler är det bra att fundera på vad man ska kommunicera, när och hur. Vi går i denna del igenom hur du som företagare bör tänka kring innehåll. Delen avslutas med en praktisk övning där du får tillämpa det du lärt dig.

  • Inledning

  • Innehåll på Instagram

  • Vad är bra innehåll?

  • Pratisk övning

del

4

Inlägg

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till när man publicerar ett inlägg. Dels behöver inlägget utformas så att budskapet framgår tydligt och tidigt. Dels behöver hänsyn tas till hur inlägget samspelar med övriga inlägg i det egna flödet. 

  • Flöden

  • Ditt eget flöde

  • 6 tips för ett fint flöde

  • 5 tips för inlägg

del

5

Texter

Text är ett värdefullt verktyg när du vill kommunicera med mottagarna, uppmuntra till aktivitet och driva trafik till din webbplats. I den här delen går vi igenom vad du ska tänka på när du utformar dina texter – bland annat hur du skapar och använder en CTA och hur du lyckas med radbrytningarna i längre texter.

  • Tänk på tonen

  • Intresseväckande inledning

  • Använd en CTA

  • Dubbelkolla stavning

  • Långa texter

  • Emoijs

del

6

Hashtags

Vad är en hashtag? Varför används de egentligen? Och vilka bör du använda? Vi reder ut begreppet och berättar hur du bör tänka kring hashtags (eller taggar som vi kallar dem). De kan nämligen vara otroligt värdefulla när du vill att fler människor ska hitta dig på Instagram. 

  • Vad är en hashtag?

  • Vilka taggar finns?

  • Söka på taggar

  • Använda taggar

  • Var ska taggarna placeras?

del

7

Stories

Sedan Stories lanserades har möjligheterna att interagera på Instagram kommit att fullkomligt blomstra. Vi berättar hur du kan använda dig av Instagram Stories för att dela med dig av din verksamhet och skapa aktivitet bland följarna. Självklart avslutas delen med en praktiskt övning!

  • Vad är stories?

  • Hur skapar man en story?

  • Lång eller kort?

  • Hur ofta?

  • Verktyg till att skapa en story

del

8

IGTV

Vad är egentligen IGTV? Vilka bör använda sig av det och framför allt – hur gör man? Vi guidar dig igenom IGTV-djungeln och visar vilka möjligheter som finns till att skapa värdefullt innehåll för dina mottagare. 

  • Vad är IGTV?

  • Hur skapas man en IGTV?

  • Spara som höjdpunkt

  • Publicera löpande

Del

9

Livesändningar

Sända live? Skulle det kunna vara något? Vi berättar vilka som bör sända live och hur man gör. Möjligheterna är många och livesändningar kan också ge en ordentlig kick för er som företag. Interagera med era kunder i realtid!

  • Vad är livesändningar?

  • Varför ska du livesända?

  • Vad ska man livesända?

  • Att tänka på före, under & efter

  • När du ska livesända

Del

10

Annonsering

Om du känner dig redo att börja annonsera på Instagram så är detta delen för dig. Vi visar dig på vilka olika sätt du kan annonsera och vilka sätt som passar ditt företag och dina produkter eller tjänster. Se till att verkligen ha energi inför den här delen då den är mastig! 

  • Fördelarna

  • Vad kostar det?

  • Marknadsför i appen

  • Marknadsför via Ads Manager

  • Olika begrepp

  • Så här gör du

Del

11

Instagram Shopping

Instagram Shopping är perfekt för dig som företagare. Du kan koppla din webbshop till Instagram och tagga ditt innehåll med dina produkter. Detta förenklar kundens väg till ett köp och du har allt att vinna på det!

  • Vad är Instagram Shopping?

  • Hur används det?

  • Endast produkter?

  • Koppla webbshop

  • Tagga bilder

Del

12

Konvertering

Vad betyder konvertering? Vi förklarar begreppet, dyker ännu mer i annonsering på Instagram samt berättar hur du kan köpa exponering via en influencer. 

  • Mer om annonsering

  • Olika vägar att gå

  • Se över statistiken

Del

13

Statistik & generella tips 

Instagram har ett bra verktyg som hjälper dig att få en överblick över dina siffror. Så länge du har ett företagskonto kan du se över all din aktivitet och se vad den har skapat för resultat.

Att titta på statistiken blir extra roligt när du varit igång ett tag och kan jämföra dina olika innehåll över tid.

I denna del får du även en del generella tips kring Instagram!

  • Verktyget

  • Användarna

  • Innehållet

  • Aktiviteten

  • Planera nytt innehåll

Del

14

Tips & appar

När du nu är redo att skapa ditt innehåll vill vi visa dig guldgruvan – det vill säga alla de appar som finns till för att hjälpa dig att ta fram riktigt attraktivt innehåll. Med hjälp av dessa appar och lite övning kommer du och ditt företag att kunna bli en fantastisk stjärna på Instagram!

  • Vad ska du skapa?

  • Vad behöver du?

  • Hur gör du?

  • Avslutande ord

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Länkar till sidor, resurser & verktyg

Del 1 – Introduktion

Del 2 – Starta en Instagramprofil

Del 3 – Innehållsstrategi

Del 4 – Inlägg

Del 5 – Texter

Del 9 – Livesändningar

Del 10 – Annonsering

Del 11 – Instagram Shopping

Del 12 – Konvertering

Del 13 – Statistik & generella tips

Del 6 – Hashtags

Del 7 – Stories

Del 8 – IGTV

Del 14 – Tips & appar

 

FINEMANGET

08 403 099 33

JÄRNVÄGSGATAN 22, 703 62 ÖREBRO

HEJ@FINEMANGET.SE

ÖPPET "DYGNET RUNT"

  • Finemanget på Facebook
  • Finemanget på Instagram
  • Finemanget på Instagram
  • Finemanget på LinkedIn